![]() |
| Hlavní stránka |
| Škola |
|
Doprava |
|
Táboření a kluby |
|
Reportáže |
|
Fotografie |
|
Témata |
|
Ostatní |
|
Rozcestník |
|
Ke stažení |
|
Sázky |
|
Návštěvní kniha |
|
Kalendář |
|
Kontakt |
![]() |
|
|
Železniční trať Otrokovice–Vizovice |
|
Jednokolejná železniční trať z Otrokovic do Vizovic má v jízdním řádu SŽ číslo 331, je dlouhá 25 km a v provozu je bez zásadních změn od roku 1899. Přes opakující se projekty a dvojí započetí stavby nebylo její prodloužení a spojení s železniční tratí 280 u Horní Lidče nikdy dokončeno. HistorieStavby místní dráhy z Otrokovic do Vizovic se na samém sklonku 19. století ujala pro akciovou společnost Místní dráha Otrokovice – Zlín –Vizovice firma Törok & Janowitz z Budapešti. Koncese pro stavbu byla udělena ministerstvem železnic a zveřejněna jako zákon č. 182 Zákoníku říšského („Listina o koncesi ze dne 24. září 1898 pro místní dráhu z Otrokovic do Vyzovic“). Dráha měla vycházet z tehdejší pouhé zastávky v Otrokovicích, která byla výstavbou změněna na odbočnou stanici, a přes Zlín dospět do Vizovic, což se také stalo. Slavnostní otevření trati se konalo 8. října 1899 a dráha pokračovala jako soukromá do roku 1931, kdy se 1. srpna společnost přejmenovala na Otrokovicko-zlínsko-vizovickou dráhu. Po ohromném rozvoji Baťova obuvnického impéria ve Zlíně a okolí ve 20. a 30. létech 20. století vyvstala logická potřeba zvýšit kapacitu prodloužením dráhy až ke slovenské hranici: v roce 1937 byla proto vydána koncese na pokračování trati z Vizovic do Lužné u Horní Lidče, stavba však nebyla dokončena před a po obnovení nakonec ani po 2. světové válce. V terénu údolí říček Lutonínky, Pozděchůvky a Bratřejovky tak dodnes zejí mohutné náspy a mosty nikdy nedokončené „Baťovy“ dráhy. Trať byla zestátněna a zahrnuta do sítě ČSD 1. května 1948.
PopisNa jednokolejné normálněrozchodné trati se nachází celkem 5 stanic a 10 zastávek, celková délka činí 25 km. Ačkoliv byla v minulosti opakovaně zvažována elektrifikace dráhy, v roce 2023 je trať stále odkázána na nezávislou trakci a Zlín je tak společně s Libercem jedním z posledních dvou krajských měst v ČR bez elektrizované železnice. Původně místní dráha byla v úseku Otrokovice – Zlín střed povýšena na celostátní dráhu, zbývající úsek do Vizovic zůstal v kategorii regionálních drah.
Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 13. 1. 2023 byl naposledy upraven dne 10. 12. 2023 a zobrazen celkem 31648×, naposledy dne 27. 12. 2025 v 14:16. |